Få tillgång till en extra växel.

Vilken sommar vi haft! Men nu är hängmattetiden slut för den här gången och nya utmaningar väntar. Har du svårt att koncentrera dig? Skippa hissen och ta trapporna! Om du rör på dig under arbetsdagen får du tillgång till en extra växel och kan nå din fulla potential.

 Du är inte ensam om att ha koncentrationssvårigheter ibland. Men forskning visar att fysisk aktivitet bl a ökar motståndskraften mot stress och du får lättare att fokusera på arbetsuppgiften du har framför dig. Du får faktiskt positiva effekter på hjärnan direkt efter att du t ex tagit en rask promenad. Hjärnan får mer blod vilket i sin tur ger den mer syre. Men den största effekten ser du framförallt om du motionera regelbundet på ett pulshöjande sätt. Då händer det en hel del mer i hjärnan som gör att den börjar jobba effektivare. Det är en av orsakerna till att vi på Rotpartner har haft obligatorisk träning på arbetstid i flera år nu.

Ingen av oss är immun mot stress. Och stress kan inte alltid undvikas.

Men, forskning visar att du genom att röra på dig kan få en starkare tolerans. När du motionerar så tränar du nämligen inte bara kroppen – utan även hjärnan.

Säg att du t ex tar cykeln till jobbet. Då ökar stresshormonet kortisol i kroppen under tiden som du cyklar för att du ska kunna prestera. Kroppen utsetts för en slags stress. När du kommit fram så behövs inte stresspåslaget längre och då sjunker kortisolet till lägre än innan du cyklade. Ja du läste rätt, till lägre än innan. En omedelbar stresslindring alltså. Börjar du cykla regelbundet några dagar i veckan och ser till att få upp pulsen så kommer kortisolnivån med tiden att öka mindre under själva cykelturen och sjunka mer och mer efteråt. Så bara genom att cykla till jobbet så har du lärt kroppen att inte reagera så starkt. Du har höjt din tolerans mot stresshormoner och lär märka det under arbetsdagen när du utsetts för stress i andra situationer.

Kanske ännu mer motiverande att börja röra på sig är att forskning har visat att när du har tränat regelbundet i flera månader då märks det på hjärnans tänkande del. Den växer. Mm, växer! Och att den stärks är avgörande om du vill dämpa din stress. Så ta en paus från skärmen nu och gå en rask promenad på runt 30 minuter. Du kommer komma tillbaks lite smartare.

Känner du att du inte hinner med att träna? Då behöver du det ännu mer. Med en effektiv hjärna får du definitivt mer gjort. Det märker vi här på Rotpartner.

Skulle du ändå vilja lägga dig en stund i hängmattan igen så ta med dig boken Hjärnstark ”Hur motion och träning stärker din hjärna” av psykiatrikern Anders Hansen. Han berättar mer ingående om det här på ett lättillgängligt sätt och du kommer definitivt resa dig upp efteråt.

Vi ses i trapporna!